top of page
Search

Grant Application #8 Treasure Hunt "Operation Wedding" מצא את המטמון

אורי מדיסקר, מנהלת את מרכז הלל באוניברסיטה העברית


"בעקבות מבצע חתונה" – פעילי הלל ירושלים מגלים את מאבק יהודי ברה"מ לשעבר


מפגש זה היה יוזמה של סטודנטית שחזרה ממשלחת לבלארוס במסגרת פרויקט "מסע בעקבות" המשותף להלל ישראל, הלל העולמי וקרן ג'נסיס. אותה סטודנטית ביקשה להביא משהו מהחוויה האינטנסיבית שהיא חוותה במשלחת כאן לארץ. היא יצאה למשימה עם שתי מטרות: האחת היא לחשוף את ההיסטוריה הלא מוכרת דיו של מאבק יהודי ברה"מ לשעבר והשנייה לחבר בין יהודים דוברי רוסית ממקומות שונים, עולים, ותיקים וילידי הארץ סביב ההיסטוריה והמורשת המשותפת להם. ביוזמה (שהתקיימה ב6.12.19) השתתפו 35 דוברי רוסית. חלקם ילידי הארץ, ילדים של עולי שנות ה70 וה90. חלקם עולים ותיקים בעצמם וחלקם עולים חדשים מהשנים האחרונות. הקבוצה הייתה מאוד מגוונת ונפגשה לפעילות במשך יום שלם, מבוקר עד ערב, שכללה שלושה חלקים.


ראשית, הבוקר נפתח במשחק "חפש את המטמון" אינטראקטיבי בקבוצות קטנות ברחבי קמפוס הר הצופים בירושלים דרכו הכירו המשתתפים את סיפור אסירי ציון בכלל ואת פרטי "מבצע חתונה" בפרט. בכל "תחנה" היו צריכים המשתתפים לגלות עוד פרט היסטורי וכך להתקדם במשחק. בחלקו השני של היום יצאו המשתתפים לטיול רגלי בהרי ירושלים כדי לאפשר חיבורים בין משתתפי הקבוצה ולאפשר להם לשוחח ביניהם ולעבד את המידע שלמדו בחלק הראשון. בחלק השלישי חזרו המשתתפים לירושלים לארוחת שישי שכללה הקרנה של הסרט "מבצע חתונה" של ענת זלמנסון קוזניצוב שמגולל את סיפור גבורתם של אסירי ציון. הצפייה בסרט הובילה לדיון מעמיק ורגשי על זהות, פוליטיקה של זיכרון, שייכות ועוד. סטודנטים רבים נחשפו לראשונה להיסטוריה של אסירי ציון, אחרים אמרו שמרגישים לראשונה גאווה במורשת ובמוצא שלהם, אחרים אמרו שהם עסוקים לא אחת בשייכות שלהם לישראל ולעם היהודי והסיפור ההיסטורי עוזר להם להרגיש שותפים להיסטוריה הציונית. רוב רובם של המשתתפים לא הכירו את הסיפור.

היוזמה היתה הצלחה גדולה. חלק מהסטודנטים הביעו עניין לקחת חלק בתכניות נוספות בהלל העוסקות בזהות יהודית, חלקם נשארו בקשר זה עם זה ואחרים ביקשו ללמוד עוד על המורשת שלהם.




ביוגרפיה של מגישת הבקשה:

שמי אורי מדיסקר ואני מנהלת את מרכז הלל באוניברסיטה העברית. במסגרת תפקיד זה אני מעבירה תכנים חינוכיים לסטודנטים במסגרת תכניות שונות של הלל. תכנים אלו עוסקים לרוב בעמיות, זהות יהודית פלורליסטית, מנהיגות ובניית קהילה. כמו כן, אני מלווה סטודנטים ביוזמות שלהם. הליווי משמעותו זיהוי העניין האישי של כל סטודנט ועבודה משותפת על תרגומו לרעיון שיכול "לדבר" גם לסטודנטים אחרים ולהיות ישים. אני בוגרת תואר שני בניהול מלכ"רים וארגונים חברתיים ובעלת ניסיון עשיר בחברה האזרחית.

bottom of page