top of page
Search

*Winner* Grant Application #4 Escape Room "Operation Wedding" חדר בריחה "מבצע חתונה

קרן דיקסטרו, מנהלת הלל באוניברסיטת תל אביב זכתה בהגרלה במענק של $1,000!


פרויקט "מבצע חתונה" נוצר כיוזמה של הסטודנטית, אליסה יפימוב שהשתתפה בתכנית יזמות של הלל באוניברסיטת תל אביב. במסגרת התכנית השתתפו 8 סטודנטים דוברי רוסית במפגשים קבוצתיים שכללו: תכנים של זהות יהודית/רוסית/ישראלית, כלים ביזמות חברתית ועוד. כל סטודנט.ית הרים פרויקט בנושא לבחירתו. התכנית נתמכה על ידי קרן ג'נסיס.



אליסה, חשבה קודם על הקונספט של חדר בריחה בקמפוס ואז התחילה לחקור את הנושא של אסירי ציון על מנת שהחדר הבריחה יספר את סיפורם של יהודי ברה"מ. היא נתקלה בסיפור של "מבצע חתונה" והבינה שיש פה הזדמנות אדירה – לחשוף את קהל הסטודנטים לסיפור גבורה של יהודי ברה"מ בצורה חוויתית. בשלבי היצירה של החדר גיבשנו צוות של סטודנטים ויצרנו קשר עם ענת זלמנסון קוזניצוב לקבל את אישורה לשימוש בחומרים מהסרט שיצרה ובתמונות ומכתבים של משתתפי המבצע, בניהם שני הוריה. זכינו לשיתוף פעולה מלא וההתרגשות גברה! בתהליך היצירה היה לנו חשוב ליצור חוויה מגוונת, מאתגרת אבל גם מלמדת. עבדנו קשה על מנת ליצור חידות ומשימות שילמדו את המשתתפים בחדר אודות המצב של יהודי ברה"מ בתקופה זו, פרטי המבצע, הקשר לישראל ולקהילות יהודיות בעולם, המאבק לחופש של יהודי ברה"מ ועוד. במרץ 2019, פתחנו את חדר הבריחה בפעם הראשונה בספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך ע"ש ברנדר-מוס באוניברסיטת תל אביב. במשך שבועיים השתתפו בחדר 240 סטודנטים, סטודנטיות, צעירים ועובדים של האוניברסיטה – כולם נדהמו מהסיפור ומכך שלא הכירו אותו לפני!

בשל ההצלחה הגדולה, בחרנו להקים את החדר פעם נוספת בדצמבר 2019, גם הפעם התגובות היו נפעמות!



ההשפעה על הסטודנטים היתה אדירה – דבר ראשון, בכל סבב התגבש צוות של 3-5 סטודנטים שתפעל את חדר הבריחה. החוויה של הסטודנטים הללו הייתה מעמיקה יותר מאחר והם למדו יותר אודות הסיפור על מנת שיוכלו לתת מענה למשתתפים. לאחר שלמדו את הסיפור והבינו כיצד הוא שזור בפעילות, הם ממש ראו את עצמם כ"שליחים" והתגייסו להפיץ את הבשורה ולמשוך כמה שיותר סטודנטים להשתתף בחוויה – היה ברור שהם מאמינים כי יש להפיץ את הסיפור הזה ברבים ולהאדיר את המורשת של מאבק יהודי בריה"מ. מעבר למפעילים, קיבלנו תגובות נרגשות מהמשתתפים בחדר בריחה – כולם הגיעו לפעילות כי הם הסתקרנו מהקונספט של חדר בריחה אך הם לא הכירו את הסיפור עליו התבסס. בפתיחת חדר הבריחה הקרנו סרטון קצר עם פרטי רקע על המבצע וכבר טרם הכניסה לחדר ניכר שהסקרנות של המשתתפים גברה ושהם קיוו להצליח "להציל את המבצע". בסוף הפעילות בחדר, סיפרנו אודות סוף המבצע והשפעותיו והקרנו סרטון נוסף מתוך הסרט "מבצע חתונה" - בכל פעם מחדש התרגשנו מהתגובות – הסתקרנות בפרטים נוספים אודות המבצע והשתלשלות האירועים, הפתעה מכך שנחשפו לסיפור זה בפעם הראשונה, רצון ללמוד עוד על מאבק יהודי בריה"מ ואפילו התרעמות על כך שהסיפור הזה לא מקבל מקום בסיפור שלנו כעם. התרגשנו במיוחד כאשר משתתפים זיהו אלמנטים מהסיפור המשפחתי האישי שלהם או פשוט ידעו שהוריהם עלו בעלייה של שנות ה-70 ולראשונה קיבלו פרספקטיבה רחבה יותר על הנושא.

לאורך הדרך, היה ברור שהמשתתפים הגיעו בשביל "לפתור חידות" אך יצאו עם משהו גדול בהרבה – השילוב של חוויה יצירתית שמפעילה את הראש והלב עם הסיפור המרגש של מבצע חתונה היה שילוב מנצח!

תגובה שקיבלנו ממשה, סטודנט להנדסה באוניברסיטת תל אביב, לאחר השתתפותו בחדר:

"החדר בריחה היה מדהים כי חשף אותנו למשהו שהיה נסתר תחת הראדאר, והוא כל כך מרגש וחלק מרכזי בהיותנו יהודים. הוא הביא את אל התודעה אנשים שהינם גיבורים , פשוט כך, ועשו מעשה נועז תוך סיכון חייהם וזאת על מנת להסב את תשומת לב העולם לכך שלא ניתן לצאת מברה"מ ולעלות לישראל. האנשים הללו גיבורים, לא פחות. הפעילות העבירה את זה באופן חוויתי ומהנה . תודה רבה"


bottom of page